• Svarbiausia – žmogus!
    • Svarbiausia – žmogus!
    • Svarbiausia – žmogus!

Socialiniai tinklai

Paieška

Lankomumo statistika

Šiandien39
Vakar245
Šią savaitę1726
Šį mėnesį6653
Viso262021

Dabar svetainėje 8 svečiai (-ių) ir narių nėra



Renginiai ir naujienos

Spausdinti

8 LSDMS pasiūlymai LSDP frakcijai Seime

Rugpjūčio 26 d. Lietuvos socialdemokračių moterų sąjungos (LSDMS), vadovaujamos Orintos Leiputės, taryba parengė aštuonių pasiūlymų paketą Seimo Lietuvos socialdemokratų partijos (LDSP) frakcijai:

1. Pensijos turi būti pakeltos visiems vienodai

Įvertinus pragyvenimo lygį ir kainų augimą, siūloma naujai įregistruotame Seimo LSDP frakcijos Mokesčių reformos įstatymo projekte numatyti pensijos pakėlimą visiems vienodai, nepriklausomai nuo turimo darbo stažo ar anksčiau gauto atlyginimo dydžio.

Pagal šiuo metu galiojančią pensijų skaičiavimo tvarką, asmens pensiją sudaro 2 dalys: pagrindinė (valstybinė socialinio draudimo bazinė pensija) ir papildoma dalis (apskaičiuojama įvertinant einamųjų metų draudžiamųjų pajamų koeficientą).

Taigi, galimi 2 pensijų pakėlimo būdai: (1) didinant pagrindinę dalį, t. y. bazinę pensiją, kada visiems pensijų gavėjams pensijos dydis kyla vienodai; (2) didinant einamųjų metų draudžiamųjų pajamų koeficientą – tik tuomet atsiranda skirtumai, priklausomai nuo turimo darbo stažo ar anksčiau gauto atlyginimo dydžio. Taip pat manome, kad turi būti padidintos našlių pensijos.

 

2. Laikas, kai auginami vaikai, turi būti užskaitomas kaip stažas

Siūloma peržiūrėti pensinio amžiaus didinimą reglamentuojantį įstatymą ir pasiūlyti pataisą dėl būtinojo stažo. Turi būti taikoma išimtis, kad moterims, kurios augino vaikus ir nedirbo, būtų užskaitomas stažas, nes buvo laikotarpis, kada stažas nebuvo užskaitomas, o moterys namuose vaikus galėjo prižiūrėti ir ilgiau. Arba įstatymas neturėtų būti taikomas atgaline data.

Šiuo metu motinoms/tėvams stažas bazinei pensijai gauti įskaitomas iki vaikui sueis 3 metai (draudimas valstybės lėšomis nedirbantiems tėvams). Taip pat manome, kad turėtų būti taikoma išimtis motinoms arba tėvams, jeigu augina(-o) neįgalų vaiką ir negali(-ėjo) dirbti, kad tą laikotarpį įskaičiuoti į stažą.

 

3. Paremti Stambulo konvencijos dėl kovos su smurtu prieš moteris ratifikavimą

Paremti Stambulo konvencijos, kovojančios su smurtu prieš moteris, ratifikavimą ir siūlyti LSDP frakcijos nariams paraginti socialinės apsaugos ir darbo ministrą parengti tam reikalingus dokumentus.

Smurtas prieš moteris yra labai opi problema Lietuvoje, o šalies nuostoliai dėl smurto šeimoje skaičiuojami apie 650 mln. eurų.

 

4. Pasisakyti prieš abortų draudimą

Siūlyti socialdemokratų frakcijai balsuojant pasisakyti prieš Gyvybės apsaugos prenatalinėje fazėje įstatymo projektą. Moterų reprodukcinių teisių varžymas sąlygotų abortų kriminalizavimą, nes nėštumų nutraukimo skaičius Lietuvoje ir taip nuosekliai mažėja, o uždraudus abortus jie bus daromi nelegaliai. Būtų pažeidžiamos moterų teisės į savo kūną ir asmenybės autonomiją.

Būtina daugiau dėmesio skirti švietimui, kontracepcijai, o ne draudimams.

 

5. Šeima Konstituticijoje neturi būti apibrėžta per vyro ir moters santuoką

Neleisti keisti Konstitucijos 38 straipsnio, kad šeima nebūtų apibrėžta per vyro ir moters santuoką, ir atitinkamai neparemti Seimo nario konservatoriaus J. R. Dagio rengiamo Šeimos pagrindų įstatymo.

Tai siaurintų šeimos sampratą ir diskriminuotų šeimas, kuriose vienas žmogus augina vaikus, ar gyvenančius nesusituokus ir auginančius vaikus bei užprogramuotų įvairių šeimų stigmatizavimą ir diskriminaciją.

 

6. Negalima iš žmonių išskaityti skolų už 50 proc. nuo MMA

Taisyti antstolių veiklą reglamentuojančias įstatymo pataisas. Patobulinti įstatymo projektą, kurio esmė būtų įsiskolinimų ir skurdo mažinimas bei galimybė žmonėms „išeiti iš šešėlio“ savo versluose.

Pagal dabar galiojančią tvarką, antstoliai iš skolininkų gali išieškoti iki 50 proc. nuo minimalios mėnesinės algos (MMA). Šie išskaitų dydžiai yra neadekvačiai dideli skurdą patiriantiems asmenims ir užkerta kelią jiems patenkinti bent minimalius savo gyvenimo poreikius ir integruotis į visuomenę.

Sumažinus išskaitas iš MMA, skolos ir baudos būtų realiai sumokamos, neįstumiant skurdą patiriančių asmenų į beviltišką padėtį ir nepadarant žalos valstybei.

Tai būtų viena iš priemonių kovojant su šešėline ekonomika ir mažinančia skurstančių gyventojų skaičių (praeitos kadencijos įstatymo pataisą įregistravo tuometinės Seimo narės B. Vėsaitė, O. Leiputė, G. Purvaneckienė).

 

7. Slaugytojų ir medikų atlyginimai turi būti padidinti

Siekiant gerinti paslaugų prieinamumą pacientams, didinti medikų motyvaciją ir mažinti korupcijos apraiškas sveikatos sistemoje, nuo liepos 1 d. ne mažiau kaip 8 proc. turėjo būti padidinti visų gydytojų ir slaugytojų atlyginimai. Taip pat didinamas universiteto lygmens ligoninėse teikiamų paslaugų apmokėjimo įkainis. Iš privalomojo sveikatos draudimo biudžeto rezervo buvo skirta 24,6 mln. eurų.

Tačiau tikrovėje nuo liepos 1 d. nebuvo padidinti didžiajai daliai savivaldybių slaugytojų ir kitų medicinos srities darbuotojų atlyginimai. Siūloma frakcijai pasidomėti, kaip užtikrinama atitinkamo įstatymo vykdymo kontrolė ir ar buvo skirtos lėšos algoms didinti visose gydymosi įstaigose, tiek valstybinėse, tiek ir savivaldybinėse, visoje Lietuvoje.

 

8. Motinystės ir vaiko priežiūros išmokos turi būti skaičiuojamos pagal faktinį darbo užmokestį, o ne draudžiamąsias pajamas

Šiuo metu motinystės (nėštumo ir gimdymo) ir vaiko priežiūros išmokos skaičiuojamos pagal draudžiamąsias pajamas (įskaitant, pvz., nedarbingumo laikotarpius, kai gaunamos ligos išmokos, kurios yra 80 proc. darbo užmokesčio), gautas per 12 paeiliui einančių kalendorinių mėnesių.

Dėl to tiesiogiai nukenčia būsimos mamos, ypatingai tos, kurių nėštumas yra padidintos rizikos, ir skurdžiau gyvenančios, kai priverstos rinktis tarp savo ir būsimo kūdikio sveikatos ar net gyvybės (nedarbingumo laikotarpį dėl ligos) bei didesnių motinystės ir vaiko priežiūros išmokų.

Dabartinė tvarka taip pat yra labai nepalanki pagal autorines sutartis dirbantiems asmenims.

Tokios šeimos politikos priemonės neskatina gimstamumo taip, kaip galėtų, jei motinystės ir vaiko priežiūros išmokos būtų skaičiuojamos pagal faktinį darbo užmokestį, o ne draudžiamąsias pajamas.

Nėščiosioms būtų sudarytos geresnės sąlygos rūpintis savo ir būsimo kūdikio sveikata, dėl nedarbingumo laikotarpių, sąlygotų nėštumo ar pan., nenukentėtų jų motinystės ir vaiko priežiūros išmokos, jos patirtų mažiau įtampos, nes dabar būsimos mamos gali jaustis baudžiamos, kad apskritai laukiasi vaikelio ir rūpinasi savo ir jo(s) sveikata.

TOP